Kymenlaakson hyvinvointialueen sosiaalipalveluiden tiedot näkyvät nyt asiakkaille OmaKannassa

Tiedote - Kansalaiset Kirjoitettu 2.10.2024 Kaikki tiedotteet

Kymenlaakson hyvinvointialueen sosiaalipalveluissa kirjatut tiedot ovat katseltavissa OmaKannassa 1.10.2024 alkaen. Tiedot näkyvät käyttäjillä vaiheittain.

Kymenlaakson hyvinvointialueen asiakkaat voivat tarkastella OmaKanta-palvelussa sosiaalipalveluiden asiakastietojaan. Tähän asti palvelussa on voinut tarkastella vain terveydenhuollossa kirjattuja tietoja. Kymenlaakson hyvinvointialueella 1.10.2024 jälkeen kirjattuja sosiaalihuollon asiakastietoja tulee näkyviin OmaKanta-palveluun vaiheittain.

Sosiaali- ja terveyspalveluiden osalta asiakas voi valtuuttaa läheisen tai muun henkilön hoitamaan asioita puolestaan, jolloin tiedot näkyvät OmaKannassa myös valtuutetulle henkilölle. Lisäksi alaikäisten lasten tiedot näkyvät OmaKannassa huoltajalle.

Tiedot alkavat näkyä vaiheittain

OmaKannassa asiakas voi tarkastella tietoja joita hänestä on tallennettu asioidessaan Kymenlaakson hyvinvointialueen sosiaalipalveluissa. Tällaisia ovat esimerkiksi päätökset, palvelutarpeen arviot ja suunnitelmat sekä omatyöntekijän yhteystiedot.

Asiakirjan näyttämistä asiakkaalle OmaKannassa voidaan perustellusta syystä viivästää. Perusteena voi olla esimerkiksi asiakirjan viivästäminen siihen asti, että se on ehditty käsitellä asiakkaan kanssa. Ammattilaisen tapauskohtaiseen arvioon perustuen voi joskus olla perusteltua jättää asiakirja pysyvästi näyttämättä OmaKannassa.

Kaikki tiedot eivät tule näkyviin kerralla OmaKantaan

Osa sosiaalipalvelujen tiedoista, kuten asiakaskertomusmerkinnät, tulevat OmaKantaan näkyviin vasta myöhemmin. Tiettyjä sosiaalipalvelujen tietoja ei näytetä OmaKannassa lainkaan. Tällaisia tietoja ovat esimerkiksi turvakotipalveluun tai lähisuhde- ja perheväkivallan ehkäisytyöhön liittyvät asiakirjat, maksusitoumukset sekä poistetut eli mitätöidyt asiakirjat.

Tiedot löytyvät OmaKannassa Sosiaalipalvelujen tiedot -osiosta. Eri palveluissa, kuten vammaispalveluissa, iäkkäiden palveluissa ja lapsiperheiden palveluissa, kirjatut tiedot ovat omien otsikoidensa alla.