Kysely- ja välityspalvelu on Kanta-palveluihin kuuluva järjestelmä, jonka avulla voidaan välittää todistuksia, lausuntoja ja muita asiakastietoja sisältäviä asiakirjoja sosiaali- ja terveydenhuollon ulkopuoliselle toimijalle.
THL:n määräys 2/2024 valtakunnallisten tietojärjestelmäpalveluiden avulla terveydenhuollon ulkopuolelle välitettävistä asiakirjoista määrittelee sen, mitkä todistukset, lausunnot ja asiakirjat tai niiden erikseen rajatut tietosisällöt saa välittää Kysely- ja välityspalvelun avulla niille tahoille, joilla on lainsäädännön perusteella oikeus kyseisiin asiakirjoihin ja asiakirjojen tietosisältöihin.
Alla olevasta taulukosta löytyvät Kysely- ja välityspalvelun toiminnallisten määrittelyjen eri versiot:
Määrittelyjen voimassaolo
- ”Voimassa sertifioinnissa” kertoo, millä aikavälillä järjestelmän yhteistestaus, tietoturvallisuuden arviointi tai vaatimustenmukaisuuden uusiminen tehdään kyseisen version mukaisesti.
- ”Voimassa tuotantokäytössä” kertoo, millä aikavälillä tuotannossa olevat järjestelmät saavat toimia kyseisen version mukaisesti.
- Lisätietoja voimassaoloajoista (thl.fi)
Määrittelyn nimi ja versio | Kuvaus | Muutokset edelliseen versioon | Voimassa sertifioinnissa | Voimassa tuotantokäytössä |
---|---|---|---|---|
Kysely ja välityspalvelu - toiminnallinen määrittely v. 1.3 (pdf) Kysely- ja välityspalvelu - toiminnallinen määrittely (Yhteistyötilat) Versio 1.3, 22.3.2024 |
Huomioitu 1.1.2024 voimaan tullut asiakastietolaki ja Kysely- ja välityspalvelun kehittämisen vaiheistus | Ilmoitetaan myöhemmin. | Ilmoitetaan myöhemmin. | |
Kysely- ja välityspalvelu - toiminnallinen määrittely versio 1.2 (Julkari.fi) Versio 1.2, 2017 |
Toistaiseksi v. 2017 alkaen. | Toistaiseksi v. 2017 alkaen. |