Chatbot-upotus

Information om patientöversikter

Information om patientöversikter

Kort presentation av tjänsten och de uppgifter som används i den.

1.3.2024

1.  Vad är en patientöversikt

Patientöversikten är ett dokument, som formas av din väsentliga information, som har lagrats i Kanta-tjänsterna. Om du måste uppsöka vård i ett annat europeiskt land, kan hälso- och sjukvårdspersonalen där med hjälp av översikten få informationen på sitt eget språk. Patientöversikten stöder erhållandet av god vård och förbättrar din patientsäkerhet och kontinuiteten i din vård.

Översikten lämnas ut till andra europeiska länder via de nationella kontaktpunkterna. FPA upprätthåller Finlands nationella kontaktpunkt och är personuppgiftsansvarig för uppgifter som förs in där samt ansvarig för att uppgifterna används på ett tillförlitligt och säkert sätt. Varje nationella kontaktpunkt har förbundit sig att följa EU:s krav, vilket säkerställs med regelbundna kontroller.

2.  Samtycke till förmedling av uppgifter

För att en patientöversikt ska kunna skickas till ett annat europeiskt land behöver du ha gett ditt samtycke till det i MittKanta. Samtycket gäller tills vidare och kan återkallas i MittKanta när som helst.

I samband med vårdhändelsen kan du ge den lokala hälso- och sjukvårdspersonalen tillstånd att hämta en patientöversikt från Finland med din personbeteckning. Personalen ska då berätta för dig för vilket ändamål översikten används och få din bekräftelse på att dina uppgifter får hämtas.

3.  Vilka uppgifter om dig förmedlas?

Uppgifter som förmedlas till andra europeiska länder sammanställs från dina recept- och patientuppgifter som social- och hälsovården fört in i Kanta-tjänsterna. Uppgifter förmedlas om dina allergier, dina tidigare diagnoser, din medicinering, ingrepp som gjorts på dig och dina eventuella implanterade produkter.

4.  På vilka grunder behandlas dina uppgifter?

Uppgifterna i översikten behandlas och lagras i andra europeiska länder i enlighet med EU:s dataskyddsförordning, ländernas nationella lagstiftning och förfaringssätt som godkänts av aktörerna inom hälso- och sjukvården. Lagen om behandling av kunduppgifter inom social- och hälsovården (703/2023) möjliggör förmedlingen av dina uppgifter.

5. För vilket ändamål används dina uppgifter?

Patientuppgifterna används endast för planering av din vård. I vissa europeiska länder kan dina uppgifter också användas för andra ändamål som regleras i lag. Användningsändamål kan till exempel vara statistikföring, uppföljning och forskning i kvalitetshöjande syfte. För dessa sekundära användningsändamål har det land som behandlar uppgifterna förbundit sig att se till att uppgifterna är tillräckligt skyddade, till exempel att de görs oidentifierbara.

6.  Vem får behandla dina uppgifter?

Dina uppgifter behandlas endast av identifierade yrkespersoner inom hälso- och sjukvården som har rätt till det när de planerar din vård. Uppgifter lämnas inte ut till utomstående.

Varje land ansvarar för att hälso- och sjukvårdspersonalen och tjänstetillhandahållarna har tillräckliga kunskaper och färdigheter för att behandla uppgifterna. När dina uppgifter förmedlas från Finland till ett annat europeiskt land övergår också ansvaret för att de behandlas korrekt till det mottagande landet. Ansvariga parter kan till exempel vara

  • en yrkesperson inom hälso-och sjukvården och tjänstetillhandahållaren i det andra landet
  • Finlands nationella kontaktpunkt, det vill säga FPA:s Kanta-tjänster
  • kontaktpunkten i det land där du får hälso- eller sjukvård.

7. Var och hur länge förvaras dina uppgifter?

Dina uppgifter får förvaras i hälso- och sjukvårdssystemen i ett annat europeiskt land. Uppgifterna får förvaras endast så länge det är nödvändigt med tanke på användningsändamålet. Förvaringstiderna varierar mellan olika länder. De får förvaras en längre tid endast om de behöver förvaras längre än vanligt på grund av arkivering och vetenskaplig eller historisk forskning.

8. Dina rättigheter

Du har rätt att begära loggdata och få information om i vilket land och vilken hälso- och sjukvårdsorganisation dina uppgifter har behandlats samt på vilka grunder de behandlats. I MittKanta ser du till vilken organisation dina uppgifter lämnats ut. Om du har besökt hälso- och sjukvården i ett annat europeiskt land och det inte föreskrivs något annat i detta lands lagstiftning, har du rätt att begära att de uppgifter om dig som lagrats i landets hälso- och sjukvårdssystem raderas utan dröjsmål.

Du har också rätt att överklaga uppgiftsbehandlingen hos tillsynsmyndigheten.

9. Kontaktinformation

Personuppgiftsansvarig för läkemedelsuppgifter, patientuppgifter och Finlands nationella kontaktpunkt: FPA, asiakaspalvelu@kanta.fi.

Tillsynsmyndighet i Finland: Dataombudsmannens byrå, tietosuoja@om.fi.

10. Läs mer

Mer information om förvaringstider och eventuell sekundär användning av uppgifter i olika länder samt en förteckning över länder dit patientöversikter kan förmedlas: E-hälsotjänster i EU (europa.eu).

EU-logotyp och text medfinansieras av Europeiska unionen.
 

Sidan har uppdaterats 6.6.2024