Innehållspublicerare

FPA och THL: Ändringar i tidtabellerna för socialvårdens anslutning till Kanta-tjänsterna

Meddelande - Utvecklare Skrivet 13.6.2024 Alla meddelanden

Inom socialvården lönar det sig att främja införandet av Kanta-tjänsterna så snabbt som möjligt för att tilläggstiden verkligen ska vara till nytta. Man måste reservera tillräckligt med tid för att lära sig de nya verksamhetsmodellerna och för att stödja tjänsteproducenterna.

Förändringspaketet som gäller kunduppgiftslagen ger socialvården tilläggstid för anslutningen till Kanta-tjänsterna. Övergångsperioden ger välfärdsområdena och privata tjänstetillhandahållare tid att genomföra behövliga ändringar och kontrollerat ta i bruk de nya systemen. För tjänstetillhandahållarna lönar det sig inte att se tiden an, utan man bör påskynda införandet så att det sker så snart som möjligt.  

Enligt den nya lagen ska den offentliga och privata socialvården ansluta sig till Kanta-tjänsterna och senast 1.9.2026 börja registrera de handlingar som uppkommer i alla serviceuppgifter där. Det görs alltså inte längre någon distinktion mellan olika serviceuppgifter eller mellan den offentliga och den privata socialvården. Lagen avses träda i kraft 1.7.2024.  

Reservera tillräckligt med tid för förändringen  

Införandet av Kanta-tjänsterna i den omfattning som kunduppgiftslagen förutsätter förändrar informationshanteringen inom socialvården och kräver att personalen lär sig nya verksamhetsmodeller. Därför lönar det sig att reservera åtminstone ett halvår för införandet.   

Kanta-tjänsterna börjar utnyttjas inom socialvården
  • Uppgifterna är tillgängliga för yrkespersonerna i klientarbetet och klienten ser sina egna uppgifter i MittKanta dygnet runt.
  • Via Kanta överförs aktuella uppgifter på ett säkert sätt och i realtid mellan olika tjänstetillhandahållare.  
  • Uppgifter från socialvården kan utnyttjas i utvecklingen av tjänsterna och beslutsfattandet när de är enhetliga i hela landet. 

Privata tjänstetillhandahållare måste stödjas  

Privata organisationer som producerar tjänster för välfärdsområdena står för en betydande andel av socialvårdens tjänsteproduktion. Av den privata socialvården har bara en procent anslutit sig till Kanta-tjänsterna.  

De privata tjänsteproducenterna behöver handledning av välfärdsområdet i fråga om anslutningen till Kanta-tjänsterna. THL och FPA har tagit fram en guide för välfärdsområdena till stöd för ett fungerande samarbete.  

Se en sammanfattning av stödet och anvisningarna för införandet  

FPA och THL stöder införandet av Kanta-tjänsterna och tillägnandet av en strukturerad dokumentation genom att ordna olika evenemang och producera stödmaterial. 

Informationssystemen i skick så snabbt som möjligt  

Tjänstetillhandahållarna inom socialvården kan i sina införandeprojekt dra nytta av den förlängda övergångsperioden endast om de har tillgång till ett klientdatasystem som uppfyller kraven i kunduppgiftslagen.  

Vi uppmanar leverantörerna av informationssystemen att i rask takt driva fram certifieringsprocessen. Genom att vara proaktiv undviker man rusning i samtestningen och säkerställer att införandet av tjänsterna löper smidigt.  Före införandet ska klientdatasystemen dessutom registreras i Valviras informationssystemregister för social- och hälsovården.  

Läs mer