Ändringar i faktureringen av avgifter för användning av Kanta-tjänsterna - Kontrollera organisationens faktureringsadress
Avgifterna för användningen av Kanta-tjänsterna faktureras inte längre per tjänst. Kontrollera faktureringsadressen senast den 31 juli.
I fortsättningen får de privata tjänstetillhandahållare som använder både Recepttjänsten och Patientdatalagret (f.d. Patientdataarkivet) en faktura på användningsavgiften som innehåller båda tjänsterna.
På grund av ändringen ber vi er kontrollera och vid behov uppdatera organisationens faktureringsadress och kontaktpersonen för faktureringen i Kanta Extranätet senast den 31 juli.
Användningsavgifterna för apotek och privata aktörer inom hälso- och sjukvården debiteras nästa gång i slutet av augusti 2024. Med rätt faktureringsadress säkerställer ni att fakturan anländer i tid och till rätt adress.
Användningsavgiften för Kanta-tjänster faktureras i regel två gånger per år (faktureringsperioderna 1.1–30.6. och 1.7–31.12). Minimiavgiften för användning av Kanta-tjänsterna för dem som skrivit ut endast få recept och dem som bara använder Patientdatalagret faktureras i februari 2025.
Dessutom ändras utseendet på fakturan från Kanta-tjänsterna i slutet av den innevarande faktureringsperioden.