Innehållspublicerare

Samarbetet mellan Kanta-tjänsterna och välfärdsområdena har fått en bra start

Meddelande - Professionella Skrivet 26.8.2024 Alla meddelanden

Inom Kanta-tjänsterna bedriver vi ett nära samarbete med välfärdsområdena. Vårt mål är att områdena ska få maximal nytta av Kanta-tjänsterna och att stödja utvecklingen av informationssystemen.

Förra hösten inledde Kanta-tjänsterna en ny modell för samarbete med välfärdsområdena, och inom Kanta-tjänsterna utsågs kontaktpersoner för varje område. Då yrkespersonerna inom Kanta-tjänsterna känner till situationen i ett område kan de erbjuda ett bättre stöd.

– Vårt mål är att involvera områdena i det gemensamma utvecklingsarbetet och att erbjuda hjälp vid ibruktagandet, men tack vare den här samarbetsmodellen får också vi inom Kanta-tjänsterna en bättre kundförståelse när det gäller situationen i områdena, säger Jaana Nissilä, affärsverksamhetsspecialist för Kanta-tjänsterna vid FPA. 

Representanterna för välfärdsområdena har varit mycket positivt inställda till samarbetet. 

– Vi har fått ett varmt mottagande och det har tydligt funnits ett ömsesidigt behov av det här samarbetet, säger Nissilä.

I höst utlovas ett mångsidigt program

Samarbetsmöten ordnas fyra gånger per år. Under diskussionerna har man bl.a. lyft fram aktuella frågor som rör Kanta-tjänsterna, såsom arkiveringen av gamla klient- och patientuppgifter och frågor i anslutning till socialvårdens anslutningsskyldighet i enlighet med kunduppgiftslagen, samt lagringen av de klient- och patientuppgifter som uppkommer i köptjänstsituationer. Ett annat viktigt tema har varit de konkurrensutsättningar av klient- och patientdatasystemen som pågår i välfärdsområdena.

Höstens första samarbetsmöte ordnas 3.9.2024. Kanta-tjänsternas kontaktpersoner inom välfärdsområdena har redan inbjudits till dessa. Höstens tvåpartsmöten har också satts in i kalendern. 

– Man har också framfört önskemål om en samarbetsform där systemleverantören, de områden som använder systemet samt FPA och THL skulle delta. Även det här håller vi på och drar igång i höst, berättar Nissilä.

Nissilä önskar att kontaktpersonerna i välfärdsområdena lyfter fram och informerar Kanta om det egna områdets behov och andra frågor som har kommit upp under områdets interna diskussioner. Det lönar sig för varje kontaktperson att under hösten kommunicera om Kanta-samarbetet i sina interna kanaler.