Vi har uppdaterat anvisningarna för MittKanta – de ger nu tydligare vägledning om hur man sköter ärenden där
Olika sidor om skötsel av ärenden i och anvisningar om MittKanta är det mest lästa innehållet på kanta.fi. Nu har de genomgått en omarbetning. Våra kunders åsikter har haft stor betydelse för slutresultatet.
För uppdateringen samlade vi in mycket information om våra kunders önskemål och behov genom olika enkäter, intervjuer och verkstäder. Det har funnits en anledning till det omfattande bakgrundsarbetet och strävan efter ökad kundförståelse. Våra kunder söker cirka 45 000 gånger om dagen information och vägledning på kanta.fi när de ska sköta ärenden i MittKanta. Vår populäraste sida med anvisningar om MittKanta besöktes 2023 cirka 15 miljoner gånger.
– Anvisningarna måste vara tydliga, strukturerade och lätta att överblicka, eftersom väldigt många använder dem när de ska sköta ärenden i MittKanta. Vid arbetet med att förnya anvisningarna har vi lyssnat noga på våra kunder och deras åsikter har varit av största vikt, konstaterar Pilvi Aalto, som är ansvarig kommunikationsspecialist inom Kanta-tjänsterna.
Konkreta helheter som är lätta att överblicka leder kunden till rätt information
Syftet med uppdateringen är att kunderna lätt ska kunna hitta den information och de anvisningar som de behöver på kanta.fi. Innehållet har strukturerats i kompaktare helheter. Olika visuella innehållselement, till exempel reviderad numrering, gör det lättare att gestalta innehållet.
Förutom tydligare struktur och innehåll har vi i de nya anvisningarna satsat på klarspråk och språkvård.
Även inloggningen till MittKanta direkt från anvisningssidan har lösts på ett smidigt sätt.
– Största delen av våra kunder använder MittKanta med en mobil enhet. I anvisningstexten har nu lagts till en knapp "Logga in i MittKanta", så att man inte behöver bläddra fram och tillbaka för att logga in, tipsar Mari Holmroos, som är specialist på Kanta-tjänsterna.
Testa den nya knappen
Ge respons
Berätta vad du tycker om de uppdaterade anvisningarna! Du kan skicka respons med kontaktformuläret eller via Kanta-tjänsternas kanaler på sociala medier.