Klientuppgifter om socialservice börjar visas i MittKanta – vad innebär det?
I MittKanta visas nu fliken Uppgifter om socialservice för alla användare. Användarna kommer i MittKanta småningom att kunna se klientuppgifter som registrerats inom olika välfärdsområden och den privata socialservicen.
Successivt kommer både välfärdsområdenas och den privata socialservicens klientuppgifter att visas i MittKanta. Hittills har endast hälso- och sjukvårdsuppgifter visats i MittKanta, till exempel läkarens anteckningar och uppgifter om recept. Nu kommer också socialvårdshandlingar att visas i MittKanta, till exempel uppgiften att det finns en klientrelation inom socialvården och hur länge den varat, samt kontaktuppgifterna till den egna kontaktpersonen.
– Det är en stor förändring, men den sker stegvis. För klienten är den största fördelen att man i fortsättningen ser uppgifter om både hälso- och sjukvård och socialservice med en enda inloggning i MittKanta, säger Mirva Nättiaho-Rönnholm som är kundrelationsansvarig för MittKanta.
När uppgifter om socialservice visas är det lättare att sköta ärenden
När uppgifterna visas i MittKanta blir arbetet inom socialservicen mer transparent och klienten får bättre möjligheter att delta i skötseln av sina ärenden.
– I MittKanta ser klienten till exempel bedömningar av servicebehovet och planer som kanske tidigare har skickats i pappersform. Klienten kan läsa dem på nytt i lugn och ro, säger Riikka Pinta, kundrelationsansvarig hos Kanta-tjänsterna.
När uppgifterna visas kan det också bli lättare till exempel för en vuxen att sköta sina ålderstigna föräldrars ärenden.
– Det blir lättare att ge sina närstående stöd i ärenden inom socialservicen när informationen visas i MittKanta, säger Nättiaho-Rönnholm.
Uppgifterna visas etappvis
– Största delen av de uppgifter om socialservice som registrerats i Kanta-tjänsterna är fortfarande uppgifter som inte går att visa i MittKanta. I praktiken börjar klientuppgifterna om socialservicen visas i MittKanta successivt i takt med att socialvården gör de nödvändiga ändringarna i informationssystemen, säger Pinta.
De olika välfärdsområdena och tjänsteproducenterna gör det här i varierande takt.
Uppgifterna om socialservice får en egen plats i MittKanta
Uppgifterna om socialservice i MittKanta är indelade så att de är lätta att hitta.
– Det finns egna rubriker för till exempel servicen för personer med funktionsnedsättning, äldreservicen och servicen för barnfamiljer. Om användaren helt saknar klientuppgifter om socialservice anges även det i MittKanta, tillägger Nättiaho-Rönnholm.
- Uppgifter om socialservice börjar visas i MittKanta etappvis 2023–2026.
- I fortsättningen visar MittKanta till exempel
- socialvårdshandlingar såsom beslut, bedömningar av servicebehovet och planer
- kundrelationen och dess varaktighet
- den egna kontaktpersonens kontaktuppgifter.
- I MittKanta kan man i framtiden sköta ärenden inom socialservicen också för någon annans räkning.