Så här rör sig uppgifter inom Kanta
Patientuppgifter lagras i Kanta på det sätt som yrkespersonen inom hälso- och sjukvården registrerar dem i patientdatasystemet. Var och en kan se sina egna uppgifter i MittKanta.
De yrkesutbildade personer inom hälso- och sjukvården som vårdar oss ser de uppgifter som lagrats i Kanta i sina egna informationssystem. Det här gagnar alla parter. Vi frågade en läkare vid en hälsovårdscentral hur hon använder sig av Kanta-uppgifterna i patientarbetet och hur hon själv registrerar uppgifter.
Reetta Laiho, som arbetar vid hälsocentralen i S:t Karins, är van vid att använda uppgifter som lagrats i Kanta. Hon är specialistläkare i allmänmedicin och har under årens lopp arbetat på hälsocentralens mottagning, jour, bäddavdelning och mödrarådgivning.
När en yrkesperson inom social- och hälsovården möter en patient kan han eller hon göra en sökning i Kanta. I Kanta ser yrkespersonen de registreringar som gjorts i patientdatasystemen vid andra vårdinrättningar. Och tvärtom: yrkespersoner, såsom Laiho, registrerar uppgifter om patienten i patientdatasystemet, varifrån de lagras i Kanta. I Kanta syns uppgifter från både den offentliga och privata hälso- och sjukvården i hela Finland.
Registreringar i patientdatasystemet lagras i Kanta.
Det är viktigt att registreringar i patientdatasystemet görs utan dröjsmål
Medan patienten är på mottagningen gör Laiho minnesanteckningar för hand och genast när patienten gått skriver hon in uppgifterna i patientdatasystemet.
– På jouren är situationen en annan och registreringen av uppgifterna sker stegvis, eftersom patienten till exempel kan gå och ta blodprov mitt under besöket, berättar Laiho.
Enligt Laiho vore det idealiskt om hon alltid skulle hinna se på uppgifterna innan patienten kommer in i mottagningsrummet, men på grund av tidtabellen är det här inte alltid möjligt.
Enligt Laiho lönar det sig att hålla registreringarna så korta och kärnfulla som möjligt.
– Om tiotalet icke-väsentliga rader hamnar i Kanta kan det vara svårt för nästa läkare att hitta det väsentliga bland uppgifterna.
Efter besöket kan patienten själv gå in i MittKanta och se vad som registrerades om besöket. Om läkaren har skrivit ut ett recept eller en remiss till fortsatta undersökningar syns även dessa i MittKanta.
Om du lägger märke till fel eller brister i dina hälsouppgifter i MittKanta, ta kontakt direkt med hälso- och sjukvården. Om du t.ex. besökte en hälsovårdscentral så ska korrigeringar och kompletteringar av de registreringar som syns i MittKanta göras där. Om du besökte en privat läkarstation vänder du dig direkt dit för att få de felaktiga registreringarna åtgärdade.
Hälso- och sjukvården ansvarar för att anteckna och rätta patientuppgifter. Av denna anledning kan felaktiga uppgifter i MittKanta inte uppdateras eller korrigeras via Kanta-tjänsterna.