Dags att utnyttja sammanställningar av centrala hälsouppgifter
Sammanställningar av centrala hälsouppgifter gör det lättare att hitta information i Kanta-tjänsterna. För att Kanta-tjänsternas fulla potential ska kunna uppnås måste patientdatasystemen utvecklas så att sammanställningarna kan användas.
Patientuppgifter som registreras i såväl den offentliga som den privata hälso- och sjukvården sparas heltäckande i Kanta-tjänsterna. Med hjälp av Kanta-tjänsterna förmedlas informationen mellan välfärdsområdena och mellan den offentliga och den privata sektorn. Kanta-tjänsterna kan ge en samlad bild av patientens hälsotillstånd, men den väsentliga informationen måste vara lätt att hitta.
– Sammanställningar av centrala hälsouppgifter har tagits fram för hälso- och sjukvårdens behov. I sammanställningarna ser läkaren snabbt till exempel diagnoser och riskinformation som är väsentliga för behandlingen av patienten, utan att behöva läsa flera olika handlingar, säger Sole Salmijärvi på FPA, produktägare för Patientdataarkivet.
Redan nu sparas många av sammanställningens uppgifter i Kanta-tjänsterna
För närvarande stöder nästan alla patientdatasystem strukturerad dokumentation, som visningen av centrala hälsouppgifter i Kanta-tjänsterna bygger på.
– De så kallade nivåhöjningarna, alltså införandet av system som stöder specifikationerna från 2016, har avancerat inom hälso- och sjukvården. Det betyder att allt mer information som kan visas i sammanställningarna sparas i Kanta-tjänsterna. Nu är det dags för systemleverantörerna att utveckla patientdatasystemen så att sammanställningarna kan utnyttjas i praktiken, säger Salmijärvi.
Nu är det dags för systemleverantörerna att utveckla patientdatasystemen så att sammanställningarna kan utnyttjas i praktiken.
När patientdatasystemet kan visa sammanställningarna kan funktionen utnyttjas fullt ut inom hälso- och sjukvården.
Nyttan av Kanta-uppgifterna bygger på samarbete
Enligt regeringsprogrammet ska nationella informationsresurser, bland annat Kanta-tjänsterna, utnyttjas i större utsträckning än för närvarande. Det är viktigt att olika vårdenheter har en samlad bild av patienten. Patientdatasystemens användbarhet måste utvecklas enträget så att vårdpersonalen kan använda uppgifterna i Kanta-tjänsterna så smidigt som möjligt.
–Vi samarbetar tätt och stöder leverantörerna av patientdatasystemen för att uppgifterna i Kanta-tjänsterna så enkelt som möjligt ska kunna användas inom hälso- och sjukvården. Vi har en informationsresurs som är unik också internationellt sett, och det lönar sig att utnyttja den, säger Salmijärvi.