Avbrott i Kanta-tjänsterna i maj
Här publicerar vi planerade uppdaterings- och serviceåtgärder som kan ge upphov till avbrott i tjänsterna under månaden. Vi beklagar de eventuella olägenheterna.
1.5: Omfattande avbrott i Kanta-tjänsterna
Tid: 1.5.2021 kl. 22-24
Vi utför servicearbeten i Kanta-tjänsterna, vilket leder till avbrott i följande tjänster:
- Patientdataarkivet
- Informationshanteringstjänsten
- Mina Kanta-sidor: hälso- och sjukvårdsuppgifter är inte tillgängliga
- Expediering av elektroniska recept mellan olika EU-länder
- Arkivet över bildmaterial
Vi ber social- och hälsovårdsorganisationerna och apotek förbereda sig på avbrottet.
Försök vid behov använda tjänsten i fråga på nytt efter avbrottet.
5.5: Avbrott i Kanta-tjänsterna
Tid: 5.5.2021 kl. 19.00–19.15
På grund av serviceåtgärder i Valvira förekommer det avbrott i följande tjänster:
- Kelain
- Valviras roll- och attributdatatjänst
I patientdatasystemet kan avbrottet påverka utfärdandet av recept, om läkemedelsförskrivaren har begränsningar i sina yrkesrättigheter.
Försök använda tjänsten på nytt om en stund.
11.5: I Kanta-tjänsterna kan korta avbrott förekomma
Tid: 11.5.2021 kl. 23.00–6.00
I Kanta-tjänsterna utförs tekniska serviceåtgärder, och då kan det förekomma korta avbrott.
Försök använda tjänsten på nytt om en stund.
15.5: Korta avbrott kan uppstå i Kanta-tjänsterna
Tid: 15.5.2021 kl. 8.00–16.00
På grund av serviceåtgärder i Valtoris VY-nät kan det förekomma korta avbrott i följande tjänster:
- Kelain
- Expedieringen av elektroniska recept mellan olika EU-länder
- Valviras roll- och attributdatatjänst
I patientdatasystemet kan avbrottet påverka utfärdandet av recept, om läkemedelsförskrivaren har begränsningar i sina yrkesrättigheter.
Vid ett eventuellt avbrott lönar det sig att försöka på nytt om en liten stund.
20.5: I Kanta-tjänsterna kan korta avbrott förekomma
Tid: 20.5.2021 kl. 06-07
I Kanta-tjänsterna utförs tekniska underhållsåtgärder och därför kan det förekomma korta avbrott i tjänster:
- Sköta ärenden för någon annan på Mina Kanta-sidor
- Informationsförmedlings- och förfrågningsservicen
- Kanta Extranät
Försök använda tjänsten på nytt om en stund.
24.5: Avbrott i Kanta-tjänsterna
Tid: 24.5.2021 kl. 19.00–19.15
På grund av serviceåtgärder i Valvira förekommer det avbrott i följande tjänster:
- Kelain
- Valviras roll- och attributdatatjänst
I patientdatasystemet kan avbrottet påverka utfärdandet av recept, om läkemedelsförskrivaren har begränsningar i sina yrkesrättigheter.
Försök använda tjänsten på nytt om en stund.
25.5: Avbrott kan förekomma i Kanta-tjänsterna
Tid: 25.5.2021 kl. 6.45–7.15
I Kanta-tjänsterna utförs servicearbeten som kan medföra korta avbrott i följande tjänster:
- Kanta Extranätet
- Kanta.fi
Under avbrotten styrs trafiken i Kanta.fi och Kanta Extranätet till en tillfällig sida.
Under avbrotten går det att använda Mina Kanta-sidor via den direkta adressen: https://kansalainen.kanta.fi/?lg=fi
Användningen av Kelain påverkas inte heller av avbrottet. Kelain kan användas via den direkta adressen: http://www.kelain.fi/
Försök vid behov använda tjänsten på nytt om en stund.
26.5: Avbrott i användningen av Arkivet över bildmaterial 26.5.2021
Uppdateringar för att förbättra funktionerna i Arkivet över bildmaterial görs 26.5.2021 kl. 18–24. Underhållsarbetet leder till avbrott i arkiverings- och sökfunktionerna i Arkivet över bildmaterial.
Vi ber att social- och hälsovårdsorganisationerna samt apoteken förbereder sig för avbrottet.
Försök vid behov använda tjänsten på nytt efter avbrottet.
29.5: Avbrott i användningen av Arkivet över bildmaterial 26.5.2021
Uppdateringar för att förbättra funktionerna i Arkivet över bildmaterial görs 26.5.2021 kl. 18–24. Underhållsarbetet leder till avbrott i arkiverings- och sökfunktionerna i Arkivet över bildmaterial.
Vi ber att social- och hälsovårdsorganisationerna samt apoteken förbereder sig för avbrottet.
Försök vid behov använda tjänsten på nytt efter avbrottet.
29.5: Avbrott i förmedlingen av intyg och utlåtanden från hälso- och sjukvården till FPA
Tidpunkt: 29.5.2021 kl. 6–20
Funktionen för förmedling av elektroniska intyg och utlåtanden från hälso- och sjukvården till FPA är ur bruk på grund ibruktagning av system hos FPA.
Under avbrottet kan intyg och utlåtanden inte förmedlas från hälso- och sjukvården till FPA:s förmånstjänst. Enligt anvisningarna ska läkare då i stället skriva ut ett intyg eller utlåtande på papper, underteckna det för hand och ge det till patienten.
Vi beklagar eventuella störningar som avbrottet orsakar.
Mer information:
tekninentuki@kanta.fi