Brottslingar använder coronapasset som förevändning för att komma över bankkoder – erbjuder hjälp med användningen av Mina Kanta-sidor
Bedragare är ute efter bankkoder genom att ringa upp folk och erbjuda hjälp med att hämta coronaintyget från Mina Kanta-sidor. Ge aldrig dina bankkoder till någon utomstående.
Syftet med bedrägeriet är att komma över personuppgifter och bankkoder. Kanta-tjänsternas eller FPA:s anställda frågar aldrig efter användarnamn, lösenord eller nyckeltal som används för att logga in i personliga tjänster.
Gör så här om du får ett misstänkt samtal från någon som utger sig för att ringa från en myndighet:
- Avbryt samtalet och ge inte ut några uppgifter om dig själv.
- Om du har gett personen uppgifter som kan användas för att komma in på ditt bankkonto ska du först meddela din bank och sedan polisen om saken.
- Läs guiden om dataläckage på adressen tietovuotoapu.fi.
- Anmäl också bedrägeriet till kundtjänsten hos den organisation i vars namn personen ringde upp dig.
FPA utreder som bäst saken tillsammans med andra myndigheter.
Personer som inte har möjlighet att använda Mina Kanta-sidor själva eller ge någon annan fullmakt att göra det på deras vägnar kan få ett coronaintyg på papper från hälsovårdscentralen i hemkommunen. Anvisningar om de lokala tillvägagångssätten ges bland annat på kommunens webbplats.
EU:s coronaintyg son fås från Mina Kanta-sidor används i Finland som coronapass och behövs också vid utlandsresor.