Över hälften av offentliga organisationer inom socialvården använder redan Kanta-tjänster
Klientdataarkivet för socialvården förbättrar informationens samstämmighet och användbarhet och stöder kundarbetet i organisationerna inom social- och hälsovården. I fortsättningen kommer allt fler organisationer inom socialvården att ansluta sig till Kanta-tjänster.
Tack vare Kanta-tjänsterna är uppgifterna lättare för arbetarna inom socialvården att nå och utnyttja bland annat för att göra statistik och utveckla tjänster. I klientdataarkivet för socialvården sparas i fortsättningen alla dokument som gäller kunder inom socialvården.
När de tjänstorganisatörer och -producenter som har anslutit sig till arkivet har rätt att använda registret kan de dela kunddata elektroniskt.
– De uppgifter som en professionell behöver finns på samma ställe där kunden betjänas, vilket är till nytta för både den professionella och kunden. En professionells arbete är inte heller lika tätt anknutet till myndighetens arbetslokaler, berättar Jaana Nissilä som är specialist på FPA:s Kanta-tjänster.
Även datasäkerheten förbättras när uppgifterna arkiveras elektroniskt och pappersmappar inte längre behövs. Uppgifterna har sparats i arkivet där de har skyddats på flera olika sätt, och datasäkerheten har granskats av en utomstående granskare.
I fortsättningen ska Kanta-tjänster utnyttjas även i sekundär användning som underlättar planering och utveckling av tjänster. I framtiden kan också medborgaren se sina egna uppgifter i Mina Kanta-sidor.
Klientdatalagen förnyas – det är bra att ansluta sig redan före en eventuell förpliktelse
Riksdagen behandlar just nu ett lagförslag gällande elektronisk behandling av klientdata inom social- och hälsovården. Om lagförslaget godkänns blir tillhandahållaren av tjänsterna inom socialvården förpliktade att ansluta sig till klientdataarkivet för socialvården.
Nissilä hoppas ändå att så många organisationer inom den offentliga sektorn samt privata tjänsteproducenter som möjligt ansluter sig till Kanta-tjänsterna redan före en eventuell förpliktelse.
– Vi stöder de organisationer som ansluter sig till klientdataarkivet för socialvården och vi har en fungerande process för att införandet av tjänsterna skulle gå så smidigt som möjligt, konstaterar Nissilä.
Läs mer:
Mer information:
kanta@kanta.fi