Aktuellt om EU:s coronaintyg och hälso- och sjukvårdens verksamhetsmodeller
Det finns brister i tillgängligheten för EU:s coronaintyg på MinaKanta-sidor och dessa kan hälso- och sjukvården eller patientdatasystemets leverantör korrigera. Intyg har inte skapats på grund av felaktiga eller bristfälliga registreringar. Coronaintyget skapas redan för 99 % av dem som fått coronavaccination i och med kvalitetsförbättring och korrigeringar i efterhand av registreringen. Även i fortsättningen är det mycket viktigt att registrera uppgifterna korrekt med en gång. Också testintyg skapas för över 93 % av de utförda testen.
Kundens EU-coronaintyg syns inte på MinaKanta-sidor och intyget kan inte fås från Den nationella utskrifts- och registreringstjänsten – hur gå till väga?
- Ifall kundens EU-coronaintyg eller uppgifter inte syns, utreds detta först internt inom organisationen.
- Säkerställ att alla uppgifter har registrerats enligt anvisningarna.
- Kontrollera om uppgifterna har sparats i Patientdataarkivet och be vid behov om hjälp av arkivarien, som kan kolla upp situationen på Arkivariens gränssnitt och vid behov göra makuleringar av handlingar.
- Utred från patientdatasystemets huvudanvändare den egna organisationens situation vid arkivering av vaccinationsdata och testresultat och i eventuella korrigeringar i efterhand.
- Ifall man inte inom organisationen kan utreda orsaken till varför uppgifterna inte syns för patienten på MinaKanta-sidor, hjälper systemleverantören till att utreda frågan och gör vid behov en störningsanmälan till Kanta-tjänsterna.
Kunden ska inte hänvisas till att kontakta Kanta-tjänsterna eller THL. För korrigering av uppgifterna ansvarar en aktör inom hälso- och sjukvården och/eller patientdatasystemleverantören. Det är viktigt att informera om detta för yrkesutbildad personal som utför kundarbete.
Organisationer inom hälso- och sjukvården ska förbereda sig på att ge EU-coronaintyg åt minderåriga
Inom hälso- och sjukvården ska EU-coronaintyget ges åt en minderårig eller hens vårdnadshavare, ifall det inte är möjligt att ladda ner intyget från MinaKanta-sidor. Vårdnadshavarna ser på MinaKanta-sidor under 10-åriga barns uppgifter. Över 10-åriga minderåriga barns uppgifter syns för vårdnadshavaren, ifall patientdatasystemet som hälso- och sjukvården använder har i bruk en funktionalitet, med vars hjälp den minderårigas beslutsförmåga och önskan att utlämna uppgifter registreras. Den funktionalitet som krävs har emellertid inte tagits i bruk inom största delen av hälsovårdsorganisationerna, och sålunda syns inte nödvändigtvis coronaintygen för vårdnadshavaren till ett barn över 10 år.
Många offentliga hälsovårdsorganisationer kan emellertid printa ut EU:s coronaintyg åt de kunder som inte har möjlighet att få intyget från MinaKanta-sidor. Detta gäller också intyg för minderåriga. Inom hälso- och sjukvården ska man förbereda en verksamhetsmodell för utskrift av intyg åt kunder.
EU-coronaintyg får även personer som saknar finsk personbeteckning
Endast personer med finsk personbeteckning och identifieringsmedel som krävs för användning av MinaKanta-sidor har åtkomst till MinaKanta-sidor, varför hälso- och sjukvårdens roll vid utskrift av intyg framhävs.
För personer utan finsk personbeteckning kan man skapa en tillfällig identifieringsbeteckning i patientdatasystemet. Även uppgifter som registrerats för en tillfällig identifieringsbeteckning sparas i Kanta. För personer med tillfällig identifieringsbeteckning kan man printa ut EU:s coronaintyg endast inom den hälsovårdsorganisation där kundens vaccination getts och den tillfälliga identifieringsbeteckningen skapats. Intyget skrivs ut från den tillfälliga nationella utskrifts- och registreringstjänsten eller patientdatasystemet, ifall systemet i det skedet stöder detta. Det går att hämta intyget från Kanta med en tillfällig identifieringsbeteckning från och med 27.8.2021.
EU:s coronaintyg baserar sig på data sparade i Kanta, vars kvalitet kan följas upp från offentliga kvalitetsrapporter
För att man ska kunna skapa EU:s coronaintyg måste vaccinationsdata och testresultat som registrerats inom hälso- och sjukvården sparas i Kanta i enlighet med nationella bestämmelser och THL:s registreringsanvisningar. Det är möjligt att följa upp kvaliteten på data i coronaintyg och -testresultat specifikt för respektive tjänsteproducent.
- Från kvalitetsrapporten för coronavaccinationsregistreringar ska man kontrollera andelen registreringar som uppfyller förutsättningarna för att skapa coronavaccinationsintyget: Coronavaccinationsregistreringar i Kanta-tjänsterna och vaccinationsregistret (thl.fi, på finska)
-
Från kvalitetsrapporten för coronatest ska man kontrollera att procenttalet för kolumnen ”Intygets data ok” är så högt som möjligt.
Av organisationerna i Kanta arkiverade COVID-19 laboratorieundersökningsresultat (thl.fi, på finska)
Ifall det på basis av rapporten finns problem med kvaliteten, ska man i första hand kontakta systemleverantören. Ifall intyg inte kan skapas, är det skäl att meddela om detta internt inom organisationen och även till kunderna.
Mer information
Inspelning 21.6.2021: Infomöte om EU:s coronaintyg: Inspelning (youtube.com), material (kanta.fi)
Frågor om coronavaccinationsrapporten: rokotusrekisteri@thl.fi
Frågor om coronatestrapporten: sotetiedonhallinta@thl.fi
Frågor om Kanta-tjänsterna: kanta@kanta.fi
THL ansvarar för de nationella anvisningarna för registrering: sotetiedonhallinta@thl.fi
Coronaintyg: anvisningar för yrkesutbildad personal inom hälso- och sjukvården (thl.fi, på finska)