Kanta-tjänsterna som en del av social- och hälsovården

Kanta-tjänsterna som en del av social- och hälsovården

Med hjälp av Kanta-tjänsterna rör sig patient- och klientuppgifterna smidigt mellan olika aktörer och medborgare. I praktiken utnyttjas Kanta-tjänsterna av alla aktörer inom den offentliga och privata hälso- och sjukvården samt apotek i Finland. Även inom socialvården utvidgas användningen snabbt.

Inom både den offentliga och den privata hälso- och sjukvården registrerar vårdpersonalen uppgifter i sina egna patientdatasystem, varifrån de sparas i Kanta-tjänsterna. På så sätt finns uppgifterna tillgängliga uppdaterade överallt i Finland.

Socialvårdspersonalen registrerar uppgifter i klientdatasystem, men det är ännu inte obligatoriskt att spara dem i Kanta-tjänsterna. Socialvården måste börja spara uppgifter i Kanta senast under år 2026.

Informationen rör sig smidigt med hjälp av Kanta-tjänsterna

Med hjälp av Kanta-tjänsterna rör sig patient- och klientuppgifterna över den offentliga och privata social- och hälsovårdens organisationers och över välfärdsområdenas gränser. Detta underlättar såväl vårdpersonalens arbete som medborgarnas vardag.

När informationen finns i uppdaterad form på ett enda ställe får vårdpersonalen lätt en helhetsbild av en medborgares välbefinnande.
Informationen rör sig också tryggt med medborgaren även om den vårdande instansen eller bostadsorten ändras. Receptuppgifterna håller sig i elektronisk form i förvar och uppdaterade.

Service och vård av högre kvalitet

Information som rör sig mellan olika enheter inom social- och hälsovården garanterar att vårdpersonalen har tillgång till aktuell information för att sköta kundens ärenden. På så sätt förbättrar Kanta-tjänsterna klient- och patientsäkerheten samt servicens och vårdens kvalitet.

Tillgången till information sparar också tid för vårdpersonalen. Till exempel kan man på mottagningen koncentrera sig på patientens situation i stället för att registrera uppgifter. Inom socialvården gör informationens rörlighet det lättare att få en uppfattning om klientens helhetssituation.

En riksomfattande lösning sparar resurser

Kanta-tjänsterna omfattar hela Finland, så uppgifterna kan användas överallt inom den offentliga och privata social- och hälsovården.

Genom att använda Kanta-tjänsterna kan aktörerna effektivisera sin verksamhet. De inbesparade kostnaderna kan riktas till att främja medborgarnas hälsa och välbefinnande samt förebygga problem.

Kontinuerligt nya användare

Antalet organisationer som tillhandahåller social- och hälsovårdstjänster och som använder Kanta-tjänsterna ökar hela tiden.

Då en tillhandahållare av social- eller hälsovårdstjänster har fattat beslut om att ta i bruk en Kanta-tjänst anmäler sig denna för ibruktagande. Anmälan är öppen kontinuerligt, så tjänsten kan tas i bruk flexibelt enligt egen tidsplan. FPA koordinerar och stöder ibruktagandet.

Sidan har uppdaterats 29.8.2024