Påminnelse om förnyande av överensstämmelseintyg – anvisningar för systemleverantörer och social- och hälsovårdsorganisationer
Systemleverantörer ska förnya utgående överensstämmelseintyg. Det aktuella läget för överensstämmelseintygen kan kontrolleras i Valviras register.
Anvisningar för systemleverantörer
Datasystemleverantörervars överensstämmelseintyg går ut under 2021 och som ännu inte är med i samtestningsprocessen ska kontakta FPA:s samtestning så att man kan komma överens om genomförandet av de samtestningar som krävs.
Patientdataarkivet
För patientdataarkivets del genomförs den samtestning som förnyande av överensstämmelseintyget kräver i samband med den samtestning som genomförs för nivåhöjningen 2016 och för skötseln av en minderårig persons ärenden. Om funktioner för skötseln av en minderårig persons ärenden inte implementeras i datasystemet, genomförs den samtestning som förnyande av överensstämmelseintyget kräver i samband med nivåhöjningen 2016.
Recept
För receptens del genomförs den samtestning som förnyande av överensstämmelseintyget kräver i samband med den samtestning som genomförs för skötseln av en minderårig persons ärenden.
Hur framskrider processen?
- Kontakta FPA:s samtestning per e-post på adressen yhteistestaus@kanta.fi. Ange att meddelandet gäller förnyande av överensstämmelseintyget. Vid behov ordnar FPA ett möte med leverantören där man tillsammans går igenom frågor gällande förnyande av överensstämmelseintyget.
- Anmäl dig till samtestningen genom att skicka en anmälningsblankett till ovannämnda e-postadress. De förtest som anges på anmälningsblanketten ska vara genomförda i fråga om vissa bestämda innehåll.
- Kontakta en aktör som genomför kvalitetsrevisioner och kom överens om en kvalitetsrevision av datasäkerheten.
Observera att den kvalitetsrevision av datasäkerheten som ska genomföras i samband med förnyandet av överensstämmelseintyget genomförs efter samtestningen.
Anvisningar för social- och hälsovårdsorganisationer
Social- och hälsovårdsorganisationerna ombes att i Valviras register kontrollera giltighetstiden för överensstämmelseintygen för de egna patient- och klientdatasystem som är anslutna till Kanta-tjänsterna.
Om överensstämmelseintyget för ett system håller på att gå ut ska social- och hälsovårdsorganisationen i samarbete med sina systemleverantörer komma överens om en tidtabell för utvecklingsarbetet och göra nödvändiga beställningar för att säkerställa implementeringen.
Närmare information för sakkunniga:
kanta@kanta.fi