Innehållspublicerare

Tillbakablick på Kanta-året 2020 – de digitala tjänsternas betydelse accentuerades

Meddelande Skrivet 16.2.2021 Alla meddelanden

Antalet användare av Kanta-tjänsterna fortsatte att öka under 10-årsjubileumsåret. Coronaviruset accentuerade de digitala tjänsternas betydelse.

Kanta producerar digitala tjänster för aktörerna inom social- och hälsovården och för medborgarna. Både den offentliga och privata hälso- och sjukvården lagrar patientuppgifter i Kanta. Under 2020 användes Patientdataarkivet av cirka 12 000 aktörer inom hälso- och sjukvården.

Också socialvårdsuppgifter togs i ökad utsträckning med i Kanta. Fram till december 2020 hade över hälften av de offentliga aktörerna i branschen anslutit sig till Klientdataarkivet för socialvården.

Användningen av Mina Kanta-sidor var livlig

Mina Kanta-sidor är medborgarnas fönster till sina egna hälso- och sjukvårdsuppgifter. Tjänsten fyllde tio år 2020. Det totala antalet besökare under året var 2,7 miljoner – nästan 15 % fler än 2019. I oktober 2020 slogs alla tiders månadsrekord på Mina Kanta-sidor: 982 000 olika besökare. Totalt gjordes 29,4 miljoner besök på Mina Kanta-sidor under 2020. Siffran var 40 % större än året innan.

Kontrollen av coronatestresultat ökade antalet besökare och besök på Mina Kanta-sidor. Under pandemin har de digitala tjänsterna i bästa fall minskat belastningen på hälsovårdscentralerna.

Tjänsten Gränsöverskridande recept utvidgades

Numera utfärdas så gott som alla finländska recept i elektronisk form. Under 2020 utfärdades 26,4 miljoner elektroniska recept och från Mina Kanta-sidor skickades över 3,1 begäranden om förnyelse.

Det gränsöverskridande receptets verksamhet utvidgades också under det exceptionella året. Nu går det att ta ut läkemedel med finländska elektroniska recept i Estland, Kroatien och Portugal. I Finland kunde man till en början ta ut läkemedel med estniska recept, och hösten 2020 utvidgades användningen av utländska elektroniska recept i Finland till kroatiska och portugisiska recept.

Ändringar i skötseln av ärenden för minderåriga

De första vårdnadshavarna har sedan oktober 2020 kunnat se uppgifter också om sina barn över 10 år på Mina Kanta-sidor. Möjligheten att sköta ärenden för barn över 10 år utvidgas vart efter som hälso- och sjukvårdsorganisationerna gör ändringar i sina system.

På Kanta.fi öppnades en ny avdelning som riktar sig till unga. Avdelningen innehåller fakta om Mina Kanta-sidor och förklarar på de ungas eget språk hur skötseln av ärenden för en minderårig förändras. Antalet minderåriga användare av Mina Kanta-sidor under 2020 var cirka 53 000 – 63 % fler än 2019.

De nationella ansvaren förnyades

Kanta-tjänsterna utvecklas i samarbete mellan FPA, THL och SHM. Arbetsfördelningen i samband med Kanta-tjänsterna uppdaterades 2020. En ny verksamhetsmodell infördes, där FPA övertog ansvaret bl.a. för samordningen av Kanta-utvecklingsprojekt, stödet vid införanden och ordnandet av utbildning.

Kanta.fi är ett uppskattat webbvarumärke

Kanta.fi är Kanta-tjänsternas viktigaste medium. År 2020 placerade sig webbtjänsten på andra plats i Taloustutkimus varumärkesundersökning – högre än bland annat Google och Yle. Placeringen var ett steg bättre än 2019. Under 2020 var antalet besök på Kanta.fi 31,4 miljoner.

Mer information

  • Kundtjänst för medborgarna: asiakaspalvelu@kanta.fi
  • Mer information för professionella: kanta@kanta.fi