Smidigt informationsutbyte gagnar alla – Senaste nytt om Kanta-tjänsterna på ADB-dagar 22–24.5
FPA:s Kanta-tjänster utvecklas ständigt och möjliggör ett välfungerande och mångsidigt informationsutbyte mellan olika aktörer inom välfärdssektorn. När informationen rör sig smidigt och säkert gagnas kunden och vårdpersonalen eftersom tid frigörs för vårdarbetet, överlappande undersökningar undviks och kundernas säkerhet förbättras.
Social- och hälsovårdens ADB-dagarna som i år ordnas 22–24.5 i Åbo sammanför systemutvecklare och yrkespersoner inom social- och hälsovården. Liksom tidigare år får också Kanta-tjänsterna stor synlighet på evenemanget.
Över 3 miljarder patientdatahandlingar har redan lagrats i Kanta-tjänsterna. Den lagrade informationen förädlas också för forsknings- och informationsledningsändamål. Den Kanta-tjänst som de flesta känner till är antagligen MittKanta, som har 3,5 miljoner användare i genomsnitt under ett år. I MittKanta görs under ett år cirka 3,4 miljoner begäranden om receptförnyelse, vilket är 33 procent av alla begäranden om förnyelse – och alla görs elektroniskt.
Kanta-tjänsterna används av 100 procent av de offentliga och 70 procent av de privata hälso- och sjukvårdsaktörerna. Inom socialvården har redan 74 procent av de offentliga aktörerna anslutit sig till Kanta-tjänsterna, och socialvårdsuppgifter om 1,4 miljoner personer har redan lagrats. Socialvårdsuppgifterna ökar snabbt i Kanta-tjänsterna.
På evenemanget berättar FPA:s experter om de senaste nyheterna inom utvecklingsarbetet med Kanta-tjänsterna. Till exempel stöder Kanta-tjänsterna välfärdsområdena, som inledde sin verksamhet vid årsskiftet. Vi tillhandahåller bland annat lösningar för att bättre utnyttja data och för att underlätta situationer där tjänster köps. Det här underlättar det dagliga arbetet och förbättrar ytterligare vårdens kvalitet.
Notera tidpunkterna och kom och lyssna!
Tisdagen den 23 maj
- Session 2: Informationssäkerhet och dataskydd, Molntjänster
- Kl. 15.00 Välfärdsområdet som personuppgiftsansvarig och Kanta-tjänsterna
- Riikka Pinta och Henrika Merenlehto, kundrelationsansvarig, Kanta-tjänsterna, FPA
- Välfärdsområdet som personuppgiftsansvarig och Kanta-tjänsterna (pdf, på finska)
- Session 1: Nationella riktlinjer och lösningar som stöd i serviceproduktionen
- Kl. 16.00 Kanta-tjänsterna som stöd för välfärdsområdena
- Outi Lehtokari, chef för serviceverksamheten, Kanta-tjänsterna, FPA
- Kanta-tjänsterna som stöd för välfärdsområdena (pdf, på finska)
- Session 3: Elektroniska verktyg för att främja hälsa och välfärd – bevisad nytta
- Kl. 16.00 Välfärd genom samarbete – Kanta-tjänsterna som stöd för utnyttjandet av uppgifter om välbefinnande samt hälso- och sjukvårdsuppgifter
- Anna Korpela, sakkunnig inom medborgartjänster, Kanta-tjänsterna, FPA
- Välfärd genom samarbete – Kanta-tjänsterna som stöd för utnyttjandet av uppgifter om välbefinnande samt hälso- och sjukvårdsuppgifter (pdf, på finska)
Onsdagen den 24 maj
- Session 11: Så uppstår och utnyttjas kunduppgifter av hög kvalitet
- Kl. 10.00 Hurdant är ett klientdatasystem som uppfyller anslutningskraven och vilken är nyttan?
- Jaana Nissilä, sakkunnig inom socialvården, Kanta-tjänsterna, FPA
- Mitä asiakastietolain mukaiseen Kanta-liittymisvelvoitteiseen sisältyy? (pdf, på finska)
I år är teman för social- och hälsovårdens riksomfattande ADB-dagar bland annat utvecklingen av klient- och patientdatasystemen i välfärdsområdena, nationella riktlinjer och lösningar som stöd i serviceproduktionen samt elektroniska verktyg för att främja hälsa och välfärd. Evenemanget ordnas av FCG tillsammans med Egentliga Finlands, Österbottens och Satakunta välfärdsområden.
Hela programmet för ADB-dagarna finns på finska på webbplatsen (koulutus.fcg.fi).