Innehållspublicerare

Bluffmeddelanden i MittKantas namn – hotar med utsökning

Meddelande Skrivet 14.10.2024 Alla meddelanden

Just nu skickas många bluffmeddelanden i MittKantas namn där mottagaren uppmanas att betala en faktura som har förfallit till betalning. I meddelandet styrs kunderna till en webbplats, där brottslingar fiskar efter bankkoder och personuppgifter.

Brottslingarna försöker få tag på finländares personuppgifter med meddelanden som styr till brottslingarnas webbplatser. 

– Tyvärr skickas igen många bluffmeddelanden i MittKantas namn och det är viktigt att vara uppmärksam på dem. Det lönar sig också att varna sina närstående, berättar Mirva Nättiaho-Rönnholm, som är kundrelationsansvarig för MittKanta. 

I den nyaste typen av bluffar uppmanas mottagaren betala en faktura som har förfallit till betalning i MittKanta. I meddelandet hotas med utsökning om fakturan inte betalas.

– Vi skickar aldrig fakturor till privatpersoner, och i MittKanta kan man över huvud taget inte se sina fakturor. Vi frågar inte heller efter personuppgifter per e-post eller sms, fortsätter Nättiaho-Rönnholm. 

Adressen www.kanta.fi är det enda sättet att tryggt logga in på MittKanta. Man kan spara adressen som bokmärke i webbläsaren. Då går det snabbt att logga in tryggt.

Bluffarna ändrar form

Bluffmeddelandena ändrar hela tiden form. Det lönar sig att vara på sin vakt alltid när man blir kontaktad och uppmanas lämna uppgifter eller logga in via en länk.

Bland de färskaste avsändarna av bluffmeddelanden finns åtminstone KANTA 0Y och 0MAKANTA 0Y. Bokstaven O har bytts ut mot siffran 0. Det är lätt att missa och brottslingarnas syfte är att på det sättet kamouflera meddelandet som ett meddelande från en pålitlig aktör.

– Det är alltid bra att kontrollera att ett meddelande är tillförlitligt innan man reagerar på det. Om man inte är säker på avsändaren och syftet ska man aldrig skicka sina egna personuppgifter eller bankkoder eller mata in dem på sidor som öppnas via en länk i meddelandet, påminner Nättiaho- Rönnholm. 

Gör så här om du utsatts för ett försök till nätfiske

Om du har hamnat på en tvivelaktig webbplats eller fått ett meddelande där du ombeds lämna personuppgifter eller logga in, gör så här:

  • Svara inte på meddelandet och skriv inte in dina uppgifter i de fält som finns på webbplatsen.
  • Klicka inte på länkar i meddelandet eller på webbplatsen och skicka inte dina uppgifter vidare.
  • Om du misstänker att dina bankkoder har hamnat i fel händer ska du genast kontakta bankens kundservice. Gör därefter en polisanmälan.
  • Om du misstänker att dina personuppgifter har hamnat i fel händer, läs anvisningarna i tjänsten Suomi.fi: Mina personuppgifter har stulits eller läckt ut - Suomi.fi
  • Om du har fått en ny typ av tvivelaktigt meddelande i MittKantas namn, meddela det på adressen tekninentuki@kanta.fi.

Läs mer