Information om störningar samt om planerat underhåll och planerade uppdateringar finns på kanta.fi-sidorna. I meddelandena berättas vilken tjänst arbetet påverkar och om det leder till avbrott i användningen.
Social- och hälsovården samt apoteken har anvisningar för exceptionella situationer.
Läs anvisningarna om hur det är bäst att gå till väga i olika situationer.
Läkarbesök
Om du besöker hälso- och sjukvården och det förekommer något problem i Kanta-tjänsterna behöver du inte oroa dig för saken. Hälso- och sjukvården handlar i enlighet med de anvisningar som uppgjorts för situationen.
Apoteksärenden
Om du har kvar av ett läkemedel och det inte är nödvändigt att hämta ut det medan en störning pågår i Recepttjänsten rekommenderar vi att du besöker apoteket vid en senare tidpunkt. Om du behöver läkemedlet omedelbart, har apoteket anvisningar för störningssituationer.
Om du besöker apoteket under en störning i Recepttjänsten, ska du i första hand ta med dig den patientanvisning för läkemedlet som du fått av läkaren.
Du kan också ta med dig en sammanställning av dina recept. Sammanställningen kan du skriva ut i MittKanta.
Om du inte har en patientanvisning eller ett receptsammandrag ska du ta med dig den tidigare läkemedelsförpackningen med apoteksetiketten.
Besök i mån av möjlighet ett bekant apotek som har uppgifter om dina tidigare besök. Ta också med ditt FPA-kort.
Sköta ärenden i MittKanta
Anvisningar för störningar i funktionerna i MittKanta:
Logga in i MittKanta
Tjänsten MittKanta använder Suomi.fi-identifikation när användaren loggar in.
Vid en störning i inloggningen är det bäst att försöka logga in på nytt senare.
Om problemet dyker upp i identifieringsfasen kan felet också finnas i tjänsten Suomi.fi.
Se recept-, hälso- och sjukvårdsuppgifter samt klientuppgifter
MittKanta visar recept, patientuppgifter och klientuppgifter inom socialvården som finns lagrade i Kanta-tjänsterna.
När Kanta-tjänsterna underhålls är inte alla uppgifter nödvändigtvis tillgängliga i MittKanta just då. I exceptionella situationer ges information om detta.
Om du inte ser till exempel resultat av laboratorieundersökningar i MittKanta, kan du be om uppgifterna från den enhet inom hälso- och sjukvården som du besökte.
Om du inte ser receptuppgifterna kan du be om en utskrift av receptsammanfattningen på apoteket eller av hälso- och sjukvården.
Om klientuppgifterna inom socialvården inte syns i MittKanta, kontakta den socialvårdsenhet som du besökte. Klientuppgifter inom socialvården kommer att inkluderas och visas i MittKanta så småningom inom de närmaste åren.
Skicka begäran om receptförnyelse
Om det inte går att skicka en begäran om receptförnyelse i MittKanta, kan du be om förnyelse på apoteket eller direkt hos hälso- och sjukvården.
Avdelningen Hantering av behandlingen av uppgifter och Viljeyttringar
Om du inte lyckas med att markera att du tagit emot informationen om Kanta-tjänster eller med att spara förbud mot utlämnande av uppgifter i MittKanta, kan du göra det i samband med ett besök hos hälso- och sjukvården.