Aalto-universitetets och FPA:s undersökning: Mina Kanta-sidor är en ytterst nyttig tjänst för medborgarna
Åsikterna bland dem som använder Mina Kanta-sidor har kartlagts med en enkät under sommaren 2021 och i början av 2022. Enkäterna, som gjorts i samarbete mellan Aalto-universitetet och FPA, visar att användarna drar nytta av tjänsten Mina Kanta-sidor på många sätt.
‒ I juni 2021 besvarades vår enkät av mer än 3 000 personer som använder Mina Kanta-sidor och som gav tjänstens användbarhet det goda helhetsbetyget 72,7 (på skalan 0–100). Det här var första gången som Mina Kanta-sidors användbarhet bedömdes genom SUS-mätning (System Usability Scale). SUS-mätning används i stor omfattning i internationella undersökningar. Med hjälp av SUS-mätning kan man tillförlitligt bedöma och jämföra användbarheten i olika tjänster, berättar äldre universitetslektor Sari Kujala vid Aalto-universitetet.
Majoriteten av finländarna använder Mina Kanta-sidor, där var och en kan se sina egna hälso- och sjukvårdsuppgifter dygnet runt. År 2021 använde redan 92 procent av alla vuxna finländare Mina Kanta-sidor.
Allmänt taget har undersökningar visat att äldre personers användarupplevelser av digitala tjänster är sämre än yngre personers.
‒ I fråga om Mina Kanta-sidor verkar den här generaliseringen inte hålla streck. Äldre användare ger Mina Kanta-sidors användbarhet till och med bättre betyg än yngre användare.
Hälso- och sjukvårdsuppgifter och receptärenden intresserar finländarna
Undersökningen visade att skötseln av receptärenden och läsning av de anteckningar som läkare och annan hälso- och sjukvårdspersonal har gjort är de vanligaste orsakerna till att Mina Kanta-sidor används. Användarna upplever det som behändigt att man i lugn och ro kan läsa sina egna hälso- och sjukvårdsuppgifter.
Många upplever också att de uppgifter som visas på Mina Kanta-sidor hjälper dem att förstå och hantera det egna hälsotillståndet. De yrkesutbildades anteckningar fungerar som påminnelser om diskussioner som förts på mottagningen och om anvisningar som har getts. Många läser också anteckningarna för att följa hur vårdplanen framskrider och förbereder sig inför följande mottagningsbesök.
‒ Just det här är kärnan i vår tjänst: aktuell information som finns samlad på ett ställe och som erbjuder en helhetsbild av en persons välbefinnande, konstaterar specialisten på FPA:s Kanta-tjänster Mari Holmroos.
Önskemål om begripligare text av hälso- och sjukvårdspersonalen
Enligt dem som svarade på enkäten kan man ha hjälp av att läsa sina egna uppgifter då det är fråga om att behandla kroniska sjukdomar eller andra hälsoproblem. Samtidigt framfördes ändå önskemål om att läkarna skulle undvika att använda svåra medicinska termer i sina anteckningar och skriva text som är lättare att förstå.
‒ Det är bra att vara medveten om att Mina Kanta-sidor är en vy för uppgifter som antecknats inom hälso- och sjukvården. Om något är oklart i de egna hälso- och sjukvårdsuppgifterna eller de är svåra att förstå, lönar det sig att ta upp saken med den egna läkaren eller den behandlande specialist som har antecknat uppgifterna, påminner Holmroos.
Vid behov finns det förklaringar till termer och diagnoser samt vårdanvisningar också i läkarföreningen Duodecims tjänst Terveyskirjasto.fi.
Undersökningen fortsätter som nordiskt samarbete
Inom ramen för projektet NORDeHEALTH, som genomförs som ett nordiskt forskningssamarbete undersöks finländska, svenska, norska och estniska patienters erfarenheter av nationella patientportaler. Som en del av projektet utfördes i början av 2022 en användarenkät i alla de medverkande länderna.
‒ Enkäten besvarades i de olika länderna av totalt mer än 30 000 personer och i Finland fick vi in 4 700 svar. Med hjälp av materialet undersöker vi användarnas upplevelser av nyttan av hälso- och sjukvårdsuppgifter, bristerna i systemet samt dataskyddet och integriteten, berättar forskarprofessor Iiris Hörhammer vid Aalto-universitetet.
Att delta i internationell forskning är för Kanta-tjänsterna en naturlig del av att utveckla tjänsterna så att de fungerar ännu bättre.
– Undersökningen ger oss konkreta utvecklingsförslag och utifrån resultaten kan vi förbättra Mina Kanta-sidor så att de betjänar användarna ännu bättre, konstaterar Holmroos.
I projektet samlas också information in av sakkunniga och från offentliga källor om hur det tekniska genomförandet av patientportaler och de strukturer som styr användningen skiljer sig mellan de olika länderna. Genom att jämföra olika länders tjänster och patienternas upplevelser i olika länder är det möjligt att lära sig hur tjänsterna kan utvecklas så att de är till större nytta för användarna.
‒ Vi vill förstå vilka grupper som är mest utsatta i egenskap av användare av tjänsterna. Är det svårare för vissa patienter att utnyttja sina hälsouppgifter och att på det sättet delta i sin egen vård? Och med vilka medel kunde dessa grupper få stöd i användningen av portalerna, funderar Hörhammer.
Resultat av forskningsprojektet NORDeHEALTH väntas under 2022.