Chatbot-upotus

Logga in säkert i MittKanta 

Logga in säkert i MittKanta 

Det är säkert att sköta ärenden i MittKanta. Logga in i MittKanta på kanta.fi.

Så loggar du in i MittKanta

Skriv kanta.fi i webbläsarens adressfält.
Du kan använda MittKanta till exempel med webbläsarna Chrome, Firefox, Safari och Edge. Se till att den webbläsare du använder har uppdaterats till den senaste versionen. Logga inte in i MittKanta direkt från ett sökresultat, till exempel från Google eller Bing.

Tryck på knappen Logga in i MittKanta på sidan kanta.fi.

Du styrs till autentiseringen Suomi.fi, där du kan välja det starka elektroniska autentiseringssätt som du vill använda, till exempel nätbankskoder eller mobilcertifikat (med Telia som tjänsteleverantör).

Skriv in den information som begärs, kontrollera den och tryck på Fortsätt till tjänsten så kommer du till MittKanta.

Logga ut från MittKanta när du slutar använda tjänsten.

Så loggar du ut från MittKanta

Tryck på knappen Logga ut när du slutar använda MittKanta.

Rensa sedan din webbläsares sidhistorik och cache.

Stäng dessutom alla öppna webbläsarfönster.
På så sätt säkerställer du att eventuella andra användare av samma enhet inte kommer åt att se dina uppgifter.

Spara webbplatsen kanta.fi som bokmärke eller favorit i din webbläsare.
Det kan du göra genom att trycka på knappen invid webbläsarens adressrad, som är markerad med en stjärna. På så sätt kommer du i fortsättningen till kanta.fi och kan logga in i MittKanta direkt, utan att använda sökmotorer.

Lämna aldrig ut dina uppgifter till utomstående

Kanta-tjänsterna eller FPA ber aldrig om känsliga uppgifter, till exempel personbeteckning eller bankkoder, per e-post, SMS eller telefon. Skicka aldrig dessa uppgifter per e-post eller SMS och skriv inte in dem i chattbotten på kanta.fi.

Vi skickar inte länkar eller uppdateringsförfrågningar till kunder

Kanta-tjänsterna och MittKanta skickar inte länkar eller uppdateringsförfrågningar till kunder via SMS eller e-post.
 
Endast då du förnyar ditt recept i MittKanta eller på apoteket kan du begära att få ett SMS då din begäran behandlats. Kanta står som avsändare för textmeddelandet.  Kanta-tjänsterna eller MittKanta skickar inga andra textmeddelanden till kunderna.

Vad ska du göra om du blir utsatt för försök till nätfiske?

Om du hamnar in på en misstänkt webbplats eller får en inloggningsbegäran i e-posten eller till din mobila enhet ska du göra följande:

  1. Svara inte på meddelandet och skriv inte in dina uppgifter i de fält som anges.
  2. Klicka inte på några länkar i meddelandet.
  3. Om du misstänker att dina bankkoder har hamnat i fel händer ska du kontakta din egen banks kundservice och sedan göra en polisanmälan.

Ta hand om dig själv och dina närstående

Vi kan alla ta hand om våra närstående genom att dela med oss av information om nätbedrägerier och hjälpa andra att använda MittKanta så att inloggningen sker på ett säkert sätt. Kom ändå ihåg att var och en själv måste använda sina egna koder och att de inte får överlåtas till någon annan.

Försök till nätfiske kan vara inriktade på personer i alla åldrar, så vi måste alla vara på vår vakt när vi sköter ärenden på nätet.

Vanliga frågor om MittKanta

När du loggar in i MittKanta dirigeras du till Suomi.fi-identifiering. Om du stöter på problem vid identifieringen:

  • Töm webbläsarens cacheminne och försök logga in på nytt. Du kan också försöka använda tjänsten med en annan webbläsare.
  • Testa om du kan logga in i någon annan tjänst som använder Suomi.fi-identifiering (t.ex. MittFPA, MinSkatt).
  • Testa att använda tjänsten med en annan enhet.
  • Testa att logga in med ett annat identifieringssätt (nätbankskoder, certifikatkort eller mobilcertifikat) om det är möjligt.

Medborgarrådgivningen ger vägledning om Suomi.fi-identifiering på tfn 0295 000 (mån–fre 8–21, lör 9–15).

Om du har bankkoder men ändå inte lyckas identifiera dig i den offentliga förvaltningens e-tjänster, kan det hända att du saknar den extra e-identifiering som ska fogas till bankkoden. Kontakta din egen bank.

Om du använder MittKanta på en dator som också används av andra är det viktigt att vara extra noggrann.

  1. Använd alltid länken Logga ut när du använt tjänsten färdigt.
  2. Töm cacheminnet och webbhistoriken innan du stänger webbläsaren eller slutar använda datorn.
  3. Stäng alla fönster i webbläsaren.

l fall av serviceavbrott i MittKanta kan tjänsten inte användas. Kontrollera servicemeddelandena och försök använda tjänsten igen om en stund.

Kontrollera också att din dataförbindelse fungerar, till exempel genom att försöka gå in på andra internettjänster. FPA ansvarar inte för dataförbindelsernas tillgänglighet, prestanda eller funktion och inte heller för deras inverkan på tjänsten.

Läs mer 

Sidan har uppdaterats 18.12.2024