Kanta-palvelujen painopisteet vuodelle 2024 on vahvistettu
Kanta-palvelujen kehittämisessä vuonna 2024 korostuvat OmaKannan uudistaminen ja sote-organisaatioiden digitalisaation kehittämisen tuki.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) ja Kela ovat julkaisseet Kanta-palvelujen painopisteet vuodelle 2024. Koska Kanta toimii alati muuttuvassa ympäristössä, kehittämisen painopisteitä tarkastellaan tarpeen mukaan vuoden varrella. Kanta-palvelujen kehittäminen on osa laajempaa sosiaali- ja terveydenhuollon digitalisaation ja tiedonhallinnan strategiaa.
Tietojen liikkuvuutta edistetään
Kanta-palveluissa edistetään tietojen liikkuvuutta sosiaali- ja terveydenhuollon toimialojen sisällä, niiden välillä sekä asiakkaalta sosiaali- ja terveydenhuollolle.
1.1.2024 voimaan tuleva laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (asiakastietolaki) mahdollistaa muun muassa sosiaalihuollon asiakastiedon hakemisen Kannasta laajalla tiedonsaantioikeudella ja hyvinvointitietojen luovuttamisen sote-ammattilaisille.
Lisäksi tiedon liikkuvuutta terveydenhuollon ulkopuolelle edistetään. Kysely- ja välityspalvelun avulla terveydenhuollossa laadittuja ja Kantaan tallennettuja todistuksia ja lausuntoja voidaan välittää sähköisesti, jolloin palveluprosessit ja käsittelyajat nopeutuvat. Palvelun käyttö laajenee lähitulevaisuudessa, kun siihen tulee Kelan ja Traficomin lisäksi uusia vastaanottajia.
Myös sosiaalihuollon luovutusilmoitusten tallentamista Kantaan kehitetään. Sosiaalihuollon asiakkaalla on oikeus saada tieto asiakastietojensa käytöstä, luovutuksesta ja tietojen luovutuksen syistä. Palvelunantajan onkin kerättävä lokitiedot rekisterikohtaisesti ja tallennettava ne Kanta-palvelujen lokirekisterien säilytyspalveluun. Asiakas voi nähdä lokitiedot myöhemmin OmaKannassa.
OmaKannan uudistaminen jatkuu
OmaKannan jo alkanut käyttöliittymäuudistus jatkuu vuoden 2024 aikana. Seuraavaksi uuteen käyttöliittymään toteutetaan asiakastietolain mukaiset uudet kiellot, Terveystiedot-osio ja parannetaan reseptitoiminnallisuuksia käyttäjäpalautteen perusteella.
OmaKanta voidaan uudistumisen myötä integroida paremmin hyvinvointialueiden omiin asiointipalveluihin. Käyttäjä voidaan esimerkiksi ohjata alueen asiointipalvelusta uusimaan reseptinsä OmaKannassa Suomi.fi-kertakirjautumisella. Näin käyttäjällä olisi mahdollisimman saumaton ja sujuva palvelupolku alueellisissa ja kansallisissa digitaalisen asioinnin palveluissa.
Sosiaali- ja terveysministeriö on päättänyt OmaKannan mobiilisovelluksen toteuttamisesta vuoden 2024 aikana. Sovellus on OmaKannan käyttäjien toivoma uudistus, joka sujuvoittaa mobiilikäyttöä: tunnistautuminen on nopeaa ja turvallista, ja sovellus voi esimerkiksi muistuttaa reseptin uusimisesta. Mobiilisovellus helpottaa erityisesti niiden asiointia, jotka käyttävät OmaKantaa paljon. Sovelluksen ensimmäinen versio julkaistaan arviolta vuoden 2025 alussa.
Tietosisältöjen ja tiedon toisiokäytön kehittäminen
Kanta-palveluja yhtenäistetään ja modernisoidaan siirtymällä asiakirjarakenteista tietomallipohjaisuuteen. HL7 FHIR -standardi ketteröittää kansallisten tietosisältöjen kehittämistä niin Kantaan liittyvissä järjestelmissä kuin Kanta-palveluissa. Tieto on tällöin helpommin hyödynnettävässä muodossa, yhdenmukaisempaa ja uusimpien kansainvälisten standardien mukaista.
Kannan pitkän aikavälin tavoitteena on, että kaikki Kannan tekniset rajapinnat pohjautuvat HL7 FHIR -standardiin. Siirtymä toteutetaan vaiheittaisesti, ja 2024 työn alla olevat uudet tietosisällöt (terveydenhuollon ajanvaraus, sosiaalihuollon luovutusilmoitukset ja käyttäjän OmaKantaan itse tallentamien hyvinvointitietojen luovuttaminen sote-ammattilaisille) tehdään FHIR-standardin mukaisesti.
Kanta-tietoalusta on keskitetty sote-tiedon toisiokäytön lähde: usean sote-palvelunantajan rekisterin tiedot saadaan tutkimuksen käyttöön yhdestä paikasta. Tietoalustan kehittämistä jatketaan vuonna 2024. Kun tiedot tuotetaan Kanta-palvelujen välityksellä, sote-ammattilaisen ei tarvitse erikseen tuottaa tietoa esimerkiksi tilastointia tai seurantaa varten. Tieto on käytettävissä myös sote-palvelujen vaikuttavuusperusteiseen ohjaukseen ja johtamiseen. Tiedon laatua parannetaan tiedon elinkaaren eri vaiheissa kaikkien toimijoiden yhteistyönä.
Kanta-käyttöönottojen painotukset sote-organisaatioille 2024
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelunantajien käyttöönotoissa on huomioitava asiakastietolain myötä tulleet muutokset ja siirtymäajat. 1.1.2024 voimaan tuleva laki mahdollistaa jatkossa
- Kannan luovutusluvan hyödyntämisen myös Kannan ulkopuolisissa luovutuksissa. Kannan ulkopuolisia luovutuksia ovat esimerkiksi paperiset potilastiedot tai muulla tavoin kuin Kannan kautta sähköisesti välitetyt tiedot.
- sen, että asiakas voi myös jatkossa rajata tietojensa luovuttamista terveydenhuollon palvelunantajien välillä asettamalla luovutuskieltoja. Asiakkaalla on mahdollisuus tehdä laaja luovutuskielto, joka estää kaikkien potilastietojen luovuttamisen palveluantajien ja rekisterien välillä. Asiakkaan kiellot täytyy huomioida myös silloin, kun tietoja luovutetaan Kannan ulkopuolella.
- sosiaalihuollossa syntyvien potilastietojen tallentamisen Kanta-palvelujen Potilastiedon arkistoon.
Asiakastietolaki velvoittaa sosiaalihuollon palvelunantajia liittymään Sosiaalihuollon asiakastiedon arkiston käyttäjäksi siirtymäsäännösten mukaisesti. Julkisilla ja julkisen lukuun toimivilla yksityisillä palvelunantajilla täytyy arkiston käyttäjäksi liittyessään olla käytössään asiakastietojärjestelmä, jossa on liittymisvelvoitteen mukaiset toiminnallisuudet. Niiden avulla palvelunantajat täyttävät asiakastietolain vaatimukset ja saavat arkistosta irti parhaan hyödyn. Toiminnallisuudet mahdollistavat esimerkiksi sosiaalihuollon asiakastietojen luovuttamisen toimialan sisällä ja rakenteisten asiakirjojen tallentamisen. Rakenteinen tallentaminen mahdollistaa tiedon paremman hyödynnettävyyden. Yksityiset palvelunantajat voivat lisäksi käyttöoikeuksien puitteissa tallentaa asiakastietoja hyvinvointialueen rekisteriin tai hakea niitä sieltä, kun tuottavat sosiaalihuollon palveluja hyvinvointialueelle.
Lisäksi vuonna 2024 2024 Kanta-palvelut edistää keskeisten terveystietojen yhteenvetojen käyttöönottoja. Yhteenvetotiedot mahdollistavat Kanta-palvelujen paremman hyödyntämisen, esimerkiksi oleellinen tieto löytyy helposti ja hoitopäätökset voidaan perustaa ajantasaiseen tietoon.
Kela ja THL tukevat ja ohjaavat sote-organisaatioita Kanta-palvelujen käyttöönotoissa muun muassa järjestämällä käyttöönoton tuki- ja koulutustilaisuuksia sekä tuottamalla verkkokouluja ammattilaisten hyödynnettäväksi.
Kantaa kehitetään yhteistyössä
Kanta-palvelut muodostavat kansallisen sosiaali- ja terveydenhuollon digitaalisen palvelukokonaisuuden, joka kytkeytyy myös kansainvälisiin tietojärjestelmiin. Kanta-palvelut laajenevat ja monipuolistuvat asiakkaiden tarpeiden ja lainsäädännön kehittymisen myötä. Kanta-palveluja kehitetäänkin yhteistyössä sote-organisaatioiden ja tietojärjestelmätoimittajien kanssa. Sosiaali- ja terveysministeriö ohjaa ja rahoittaa kehittämistä.