Kanta-palvelujen määrittelydokumentteihin on lisätty voimassaolotiedot

Tiedote - Järjestelmäkehittäjät Kirjoitettu 14.5.2024 Kaikki tiedotteet

Olemme lisänneet yhteistyössä THL:n kanssa voimassaolotiedot Kanta-palvelujen määrittelyihin. Tarpeet kehitystyölle nousivat asiakkaiden tarpeista ja tiedonhallintaa ohjaavista vaatimuksista.

Kelassa ja THL:ssä pidetään tärkeänä, että Kantaan liittyviin järjestelmiin kohdistuvat vaatimukset on esitetty selkeästi ja ennakoitavasti. Lisäsimme voimassaolotiedot sekä uusiin että jo vanhentuneisiin määrittelydokumentteihin. Näin esimerkiksi sosiaali- ja terveydenhuollon palvelunantajat pystyvät tarkistamaan, että heillä ei ole käytössä vanhentuneisiin määrittelyihin perustuvia järjestelmiä

Voimassaolotietojen lisäämisen yhteydessä yhdenmukaistimme kanta.fissä olevien taulukoiden ulkoasua, jotta eri palvelujen määrittelyjen tiedot löytyvät samassa muodossa.

Myös THL päivittää omalla vastuullaan olevat määrittelyt thl.fi-sivuille yhdessä sovittujen periaatteiden mukaisesti.

Voimassaolo sertifioinnissa

Voimassa sertifioinnissa -sarakkeen päivämäärien perusteella järjestelmätoimittaja tietää toteuttaa vaatimukset järjestelmään aikataulussa. Toimittaja voi hakeutua arvioimaan vain sellaisen järjestelmän vaatimuksenmukaisuutta, joka on toteutettu voimassa olevan määrittelyn perusteella.

• Tulevat vaatimukset voidaan yhteistestata ennen niiden käyttöönottoa tuotannossa, minkä vuoksi voimassaolo sertifioinnissa saattaa olla aikaisempi kuin voimassaolo tuotannossa.
  • Jälkimmäinen päivämäärä on takaraja, jonka jälkeen vaatimustenmukaisuutta ei voida todentaa kyseisen määrittelyversion pohjalta.

Voimassaolo tuotantokäytössä

Voimassa tuotantokäytössä -sarakkeen päivämäärät kuvaavat, milloin järjestelmät voivat toimia tuotannossa määrittelyn mukaisesti. Tuotantokäytön päivämäärät kertovat palvelunantajille erityisesti sen, milloin ammattilaisten käytössä oleva järjestelmä on viimeistään päivitettävä uudempaan versioon.

• Alkupäivä on ajankohta, josta alkaen järjestelmä voi toimia tuotannossa määrittelyversion mukaisesti.
  • Jälkimmäinen päivämäärä kertoo ajankohdan, jonka jälkeen kyseisen määrittelyversion mukainen järjestelmä ei voi enää toimia tuotantokäytössä.