Asiakasta tulee informoida Kanta-palveluista – materiaaleja saatavilla informoinnin tueksi
Sosiaali- ja terveydenhuollon henkilökunnan tulee osata kertoa asiakastietojen hyödyntämisestä asiakkailleen. Lisätietoa ja tulostettava infolehtinen informoinnin tueksi on saatavilla kanta.fi-sivustolta.
Uusi asiakastietolaki tuli voimaan 1.11.2021. Asiakastietolaki mahdollistaa entistä paremmin asiakas- ja potilastietojen liikkumisen palvelunantajien välillä, mikäli asiakas on antanut siihen luvan.
Asiakasta tulee informoida Kanta-palveluista sekä asiakastietolain tuomista muutoksista tietojen luovuttamiseen. Sote-ammattilaiset voivat hyödyntää Kanta-informoinnin tukena myös tukimateriaaleja:
- Asiakastietojen käyttö sosiaali- ja terveydenhuollossa -infolehtinen on tulostettavissa asiakkaille suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.
- Kanta.fi-sivustolta löytyy tietoa asiakastietolaista sekä vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin.
Kanta.fi-sivustolta voi tulostaa myös Omakanta tutuksi -esitteen, mikäli asiakas haluaa lisätietoa Omakannasta.
Hyväksyttyään Kanta-informoinnin asiakkaan on mahdollista vaikuttaa tietojensa näkymiseen luovutusluvalla ja kielloilla. Informoinnin voi vastaanottaa ja luovutusluvan antaa Omakannassa tai terveydenhuollon palvelunantajalla käynnin yhteydessä.
Asiakas- ja potilastietojen yleiskuvaus -dokumentissa on kuvattu kokonaisuutena sosiaali- ja terveydenhuollon asiakas- ja potilastietojen sekä hyvinvointitietojen luovutustenhallintaa. Dokumentissa kuvataan myös reseptilain tuomat muutokset lääkemääräyksiä koskevaan luovutustenhallintaan.
Lisätietoa
- Tulostettavat esitteet Kanta-informoinnin tueksi
- Usein kysyttyjä kysymyksiä uudesta asiakastietolaista
- Asiakas- ja potilastietojen luovutustenhallinnan yleiskuvaus
- Asiakastietolain vaikutukset Kanta-palveluihin
- Tietojen luovuttaminen Kanta-palvelujen kautta
- Toimintamallit ja -tavat: Tiedonhallinta sosiaali- ja terveydenhuollossa (thl.fi)
- THL:n uutiskirje – tiedonhallintaa yhteentoimivaan soteen 8/2021 (uutiskirje.thl.fi)