Asset Publisher

Kanta helpottaa ostopalveluissa muodostuvien tietojen liikkumista hyvinvointialueilla

Notice - Professionals Written on 30.3.2023 All notices

Kanta-palvelujen avulla sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietoja voidaan välittää ostopalvelutilanteissa kustannustehokkaasti ja turvallisesti. On kaikkien etu, että tiedot liikkuvat sujuvasti hyvinvointialueen ja yksityisen palveluntuottajan välillä.

Hyvinvointialue vastaa sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen järjestämisestä alueen asukkaille. Yksityisiltä palvelunantajilta hankitut terveys- ja sosiaalipalvelut täydentävät alueen palveluvalikoimaa. Kanta tarjoaa ratkaisuja, jotka helpottavat ostopalveluissa syntyvien tietojen käsittelyä sekä sujuvoittavat hyvinvointialueen ja palveluntuottajan yhteistyötä.

Tiedot helposti suoraan hyvinvointialueen rekisteriin

Ostopalveluissa syntyvät asiakastiedot kuuluvat osaksi hyvinvointialueen asiakas- ja potilasrekistereitä. Tiedot on tallennettava hyvinvointialueen rekistereihin myös Kanta-palveluissa, jotta ne ovat hyvinvointialueella haettavissa oman rekisterin tietoina. Tällöin kansalaisen luovutusluvan puuttuminen tai asetetut kiellot eivät vaikuta tietojen näkymiseen.

Kannan ostopalvelutilanteisiin suunnitellut toiminnallisuudet ovat terveydenhuollon puolella ostopalvelun valtuutus ja sosiaalihuollossa rekisterinkäyttöoikeus. Niiden avulla yksityiset palveluntuottajat voivat tallentaa asiakkaan tiedot suoraan hyvinvointialueen rekisteriin Kanta-palveluissa. Toiminnallisuuksien avulla myös palveluntuottaja voi katsella hyvinvointialueen rekisteristä tietoja, jotka ovat tarpeen palvelun toteuttamiseksi.

Tietojen välittäminen Kannan avulla on turvallista ja kustannustehokasta

Ostopalveluissa syntyneiden tietojen välittäminen Kanta-palvelujen avulla on nopeaa ja tietoturvallista. Kun tiedonsiirto automatisoituu, hyvinvointialue sekä sille palveluja tuottavat palvelunantajat säästyvät manuaalisilta ja aikaa vieviltä prosesseilta.

Kanta-palveluihin tallennettuja tietoja voidaan hyödyntää eri tietojärjestelmillä. Ostopalvelun järjestäjän ja palveluntuottajan ei siis tarvitse käyttää samaa järjestelmää, jos tiedot välitetään Kannan avulla. Hyvinvointialueen ja yksityisten palveluntuottajien tietojärjestelmien välille ei myöskään tarvitse rakentaa erillistä integraatiota, mikä tuo kustannussäästöjä.

Kun ostopalvelujen tiedot tallennetaan Kantaan, hyvinvointialueen ei tarvitse ylläpitää yksityisille palveluntuottajille työskentelevien sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten käyttöoikeuksia. Käyttöoikeuksien hallinnasta vapautuvat resurssit voidaan ohjata muuhun toimintaan.

Lisätietoja

Terveydenhuollolle

Sosiaalihuollolle