Vuoden 2021 käyttöönotot lähestyvät – vielä ehdit ilmoittautua
Terveydenhuollon ja sosiaalihuollon ilmoittautuminen vuoden 2021 toiselle Kanta-käyttöönottojaksolle on avoinna 30.11.2020 saakka. Ensi vuoden viimeiselle käyttöönottojaksolle ilmoittautuminen avautuu joulukuussa.
Kanta-palvelujen ja toiminnallisuuksien käyttöönotot toteutetaan kolmessa jaksossa, joille ilmoittaudutaan etukäteen. Terveydenhuollon puolella näitä nimitetään käyttöönottojaksoiksi, kun taas sosiaalihuollon puolella puhutaan vielä aalloista.
Ilmoittaudu nyt mukaan toiselle käyttöönottojaksolle
Tällä hetkellä voit ilmoittautua jaksolle, jossa tuotantokäytön aloitus sijoittuu touko–elokuulle 2021. Ilmoittautuminen tähän terveydenhuollon käyttöönottojaksoon 2/2021 ja sosiaalihuollon asiakastiedon arkiston käyttöönoton 9. aaltoon päättyy 30.11.2020 klo 16. Toimi siis nopeasti!
- Ilmoittautumislomake terveydenhuollon käyttöönottojaksolle 2/2021 (lyyti.fi)
- Ilmoittautumislomake sosiaalihuollon käyttöönoton 9. aaltoon (lyyti.fi)
Vuoden 2021 viimeisen jakson ilmoittautumisaika lähestyy
Myös ilmoittautuminen ensi vuoden viimeiselle käyttöönottojaksolle aukeaa pian. Nyt on siis hyvä hetki ennakoida tulevaa, jos organisaatiosi aikoo ottaa ensi vuonna käyttöön Kanta-palveluja tai laajentaa jo käytössä olevia palveluja. Viimeisellä jaksolla tuotantokäytön aloitus on suunniteltu syys–joulukuulle 2021.
Terveydenhuollon käyttöönottojakson 3/2021 ilmoittautumisaika on 1.12.2020–31.1.2021 klo 16. Ilmoittautumislomakkeen löydät kanta.fi-sivustolta viimeistään ilmoittautumisen alkaessa.
Sosiaalihuollon 10. aaltoon ilmoittautuminen on jo avoinna ja päättyy 31.1.2021 klo 16.
Mitä toiminnallisuuksia toisella jaksolla on mahdollista ottaa käyttöön?
Käyttöönottojaksolla 2/2021 terveydenhuollossa voidaan ottaa käyttöön mm. seuraavia toiminnallisuuksia
- alaikäisen puolesta asiointi
- kuva-aineistojen arkistointi
- todistusten ja lausuntojen välitys Kelaan.
Sosiaalihuollon asiakastiedon arkiston käyttöönotot jatkuvat aalloissa. Organisaatiot voivat aloittaa käytön eri laajuudessa. Palvelun hyödyt ovat organisaatiolle sitä suuremmat, mitä laajemmilla toiminnallisuuksilla ja tietosisällöillä käyttöönotto toteutetaan.
1. vaiheen mukaiset, ns. perustoiminnallisuudet ovat
- asiakastietojen arkistointi (vanhat tai käyttöönoton jälkeiset asiakastiedot)
- asiakastietojen hakeminen arkistosta rekisterinpitäjän omaan käyttöön.
2. vaiheen toiminnallisuuksia ovat mm.
- rekisterinkäyttöoikeus
- asiakaskertomusmerkinnän rakenteinen tallentaminen.